Als reclameman in de Volkskrant

Alsof het FD van 17 november nog niet genoeg geweest was, deed de Volkskrant het op zaterdag 1 december nog een keer dunnetjes over. Het was de dag waarop tunnelboormachine Victoria succesvol in de wand van station Rokin werd geparkeerd. Een historisch moment wanneer je het bekijkt tegen de achtergrond van de discussies die er aan het tunnelboren voorafgingen. Onheilsprofeten kregen ruim baan en lang was er nauwelijks ruimte voor een genuanceerd tegengeluid.
De Volkskrant schetst in een dialoog tussen ‘mijn’ perswoordvoerder Michiel Jonker en mij de succesvolle communicatieaanpak van de Noord/Zuidlijn. Opnieuw en buitengewoon positief artikel. Misschien niet met de diepgang die jezelf zou willen en de typering van ‘reclameman’ zit ook niet helemaal als gegoten. Maar ja, een kniesoor die daarover rept. Ook nu weer geldt het aloude Perzische spreekwoord ‘wie bewierookt wordt moet stilzitten (want dan blijft het langer lekker ruiken)’.
Wel is er tot op de dag van vandaag discussie over wie er het beste op de foto bij het artikel staat. Hoewel inmiddels wetenschappelijk is vastgesteld dat Sheerazi veruit het meest aantrekkelijk en sympathiek overkomt, wordt dat fel bestreden door Jonker. Met aandoenlijke stelligheid beweert hij dat zijn ‘intellectuele en intelligente uitstraling’ hem op punten doet winnen. We vernemen natuurlijk graag uw oordeel hierover via Twitter (@burodesteeg).

Alex